امراض زهروی
تهیه ترتیب توسط محمدالله نصرت تهیه ترتیب توسط محمدالله نصرت

 

(VD) Venereal disease or (STD) Sexually Transmitted Disease

 

امراض زهروی یا امراض مقاربتی که سابق به (  disease Venereal) مسمی بود اکنون بنام امراض (STD) تصنیف شده است.

این امراض به یک فیصدی زیاد  ذریعه مقاربت و مناسبات جنسی انتقال نموده و دریک تعداد واقعات محدود بصورت غیر مستقیم بدون ارتباط جنسی انتقال می کند.

از نظر اسباب وتصنیف (STD) به پنچ گروپ ذیل تقسیم گردیده است.

 Bacterial agents -A

Viral agents -B

Protozoal agents -C

Fungal agents -D

Ecto Parasites -E

STD یا امراض مقاربتی از زمان های بسیار قدیم با کشف واقعات سفلیس در ممالک مختلف جهان موجود بوده و تقریبا یک مدت طولانی بنام امراض عشقی یا Venereal disease مسمی بود، و بعد در سال 1978م اصطلاح جدید STD رونق یافت اما در سال 1983 م بعد از کشف واقعات HIV و AIDS  این اصطلاح رائج گردید.

این امراض ارتباط مستقیم با شرایط اجتماعی ، آرامش روحی ویا سیاحت ها دارد که در جوامع مرفع خواهشات انجام امور جنسی عمدتاً در طبقۀ جوانان تحریک شده و  واقعات متعدد  این امراض شیوع می یابد. در کشور ما بخاطر 23 سال جنگ وخرابی های کشور که مردم  ما به مهاجرت ها  و بی سرپناهی ها مواجه شدند وقوعات STD بصورت عمومی کاهش نشان داده ،مخصوصاً واقعات سفلیس و امراض دیگر STDکه مستقیماً با مناسبات جنسی سرایت می کنند تقلیل یافته است اما عوامل انتانات ویروسی وپرازیتیک حیوانی و تا حدی عوامل فنگسی در شرایط موجود رو به ازدیاد می باشد.

از نظر تعریف سفلیس عبارت از STD بوده که ذریعۀ Pallida  Treponema یا Spirocheta Palladium  تولید می شود، خوشبختانه  واقعات سفلیس در سطح جهان وکشور ما نیز رو به کاهش نهاده و وقوعات  بصورت نادر تصادف می گردد.

قبل از کشف عامل مرض ذریعۀ Fritz Schaudinn  و Erich. Hoffman در مورد سفلیس عقاید مختلف موجود بود اما بعد از آن طبعیت مرض واضع گردید.

Spirocheta Pallada طوریکه از نام آن معلوم میشود به صورت خاسف وسفید رنگ در تحت مایکروسکوپ در ساحه تاریک نمایان شده و تقریباً 7 مایکرون طول و صفر اشاریه سی وپنج مایکرون قطر دارد. محتریک بوده حرکات  مختلف ( دوری، تموجی ، فنر مانند وغیره ) از خود نشان میدهد .

Spirocheta Pallada در برابر مواد انتی بیوتیک و انتی سپتیک (صابون ، الکول ، فینول ، پتاسیم پرمنگنات) بصورت local مقاومت نداشته و نباید قبل از تشخیص از این محلولات استفاده شود. از این رو در مواجه به یک اندفاع ناحیه تناسلی توسیه می شود که تنها با محلول نارمل Saline  ناحیه پاک شود و عاجلاً از نظر تشخیص عوامل سببی معاینه مستقیم اخذ گردد ، تطبیق مواد متذکره  در ناحیه و تطبیق انتی بیوتیک قبل از تثبیت مرض استطباب ندارد.

طرق انتقال مرض : بصورت مستقیم با مقاربت جنسی (در حدود 90 الی 95 فیصد) و به صورت غیرمستقیم از اثر تماس با وسایل منتن ویا بصورت تصادفی  نزد پرسنول طب در حین معاینه مواد منتن وهم از اثر ترانسفیوژن خون از شخص خون دهنده به شخص خون گیرنده و بالاخره بصورت Congenital از مادر به  طفلش از طریق پلاسنتا انتقال  وسرایت مرض ممکن پذیر است.

زمانیکه Spirocheta Pallada با مقاربت جنسی انتقال داده می شود بعد از یک دورۀ تفریخ در ناحیه تناسلی مربوطه به صورت localized  انتان سفلیس تاسس می کند که آنرا بنام Primary Syphilis تسمیه کرده اند و هم چنان مراحل بعدی آن با داخل شدن Spirocheta Pallada بصورت سیستمیک دوره های دوم وسوم سفلیس را بوجود می آورد.

تهیه ترتیب توسط محمدالله نصرت

از دوران تحصیل

 


April 12th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
علمي و معلوماتي